Ďalší víkend, ďalšia kontroverzia VAR, o ktorej hovorí celá Premier League. Tentoraz bol rad na Liverpoole, aby pocítil bodnutie mätúceho rozhodnutia počas prehry 3:0 s Manchestrom City na Etihad Stadium. Defenzívny odchovanec The Reds, Virgil van Dijk, si myslel, že vyrovnal skóre na 1:1, ale VAR mal iné plány a nechal hráčov, odborníkov a fanúšikov škrabať sa na hlavách.
Samotná hra bola pre Liverpool ťažkou pilulkou, čo bol výsledok, ktorý výrazne poškodil ich ašpirácie na titul. Príbeh však mohol byť úplne iný. Za stavu 1:0 sa v 38. minúte presadil van Dijk efektnou hlavičkou, ktorá našla zadnú časť siete. Liverpoolska koncovka prepukla, no oslavu preťala obávaná kontrola VAR. Gól bol nakoniec zmarený, Andy Robertson bol považovaný za ofsajd a zasahoval do hry. Bol to moment, ktorý úplne zmenil obraz zápasu.
Čo sa presne stalo s nepovoleným cieľom van Dijka?
Incident sa začal, keď Virgil van Dijk vstal a vyrazil loptu smerom k bráne. V tom momente bol jeho spoluhráč Andy Robertson v ofsajdovej pozícii. Rozhodca na ihrisku Chris Kavanagh a tím VAR v Stockley Parku zistili, že Robertson nebol len v ofsajde, ale aktívne zasahoval aj do brankára Manchestru City Gianluigiho Donnarummu.
Premier League Match Centre v klasickom pokuse o vyjasnenie (a žalostne zlyhávajúci) zverejnil na X (predtým Twitter): „Odvolanie rozhodcu na ofsajd a žiadny gól Liverpoolu skontroloval a potvrdil VAR – s Robertsonom v ofsajdovej pozícii a považovaný za evidentnú akciu priamo pred brankárom.“
Toto vysvetlenie sa však stretlo s rozšírenou nedôverou. Zdá sa, že záznamy ukázali, že Donnarumma mal na hlavičku van Dijka jasný výhľad a že Robertson, ktorý sa uhýbal, mu v tom len veľmi neprekážal. Toto rozhodnutie spôsobilo, že manažér Liverpoolu Arne Slot sa rozčúlil na čiare, zatiaľ čo van Dijk a Robertson mali v polčase pre rozhodcu nejaké výberové slová.
Vysvetlenie pravidla o ofsajde (a prečo je rozhodnutie mätúce)
Takže, poďme do toho. Podľa zákonov Futbalovej asociácie (FA) je hráč potrestaný za to, že je v ofsajdovej pozícii, iba ak sa zapojí do aktívnej hry vykonaním „zjavnej akcie, ktorá má jasný vplyv na schopnosť súpera hrať s loptou“.
Kľúčovou frázou je tu „jasné vplyvy“. Ovplyvnila prítomnosť Robertsona jasne Donnarummovu schopnosť zachrániť strelu? Mnohí tvrdia, že nie. Uhol sa, nebránil vo výhľade a brankár sa k nemu aj tak nedostal. Zdá sa, že funkcionári VAR príhodne ignorovali túto kľúčovú časť pravidla a zmenili subjektívne volanie na moment, ktorý zmenil hru. Je to druh rozhodnutia, pri ktorom sa pýtate, či sledujú rovnakú hru ako my ostatní.



